Šest tekaških nasvetov

Pred začetkom tekaške sezone nekaj koristnih nasvetov, ki jih je pripravil tekač Blaž Kavčič.

1. Začni počasi! Ne, resno... še počasneje!

Velika večina tekačev začetnikov, ki sem jih srečal v zadnjih letih, ima problem s tem, da si že na samem začetku zada prezahteven trening. Ponavadi začetek izgleda takole: »Jutri pa res začnem!«

Po tej odločilni frazi se tekač začetnik odpravi skozi vrata svojega doma, s ciljem, da teče toliko časa, kolikor ga ima takrat na voljo, med vsemi svojimi dnevnimi opravki. Domov pride utrujen, a z občutkom, da je vsaj nekaj naredil zase.

Naslednji dan ponovi svoj zadani krog, tretji dan pa razdaljo že poveča, do svojega skoraj maksimalnega dometa od doma. Utrujen, a z velikimi ponosom si reče: »Uf, od tako daleč še nisem gledal svojega doma!«

Po dveh tednih vztrajnega treninga ugotovi, da se mu je vnela ahilova tetiva in zaradi neprijetnih bolečin raje preneha,... za dolgo časa.

Torej začni počasi! Hoja je super! To velja tudi za tiste, ki ste kondicijsko fit, saj je telo potrebno počasi in postopoma pripraviti na novo gibanje, ustrezno okrepiti mišice, sklepe in sklepne strukture.

2. Naredi si novo navado

Večina tekačev začetnikov začne s tekom nekako takole: »Sedaj pa začnem, tekel bom trikrat tedensko, vsaj nekaj časa.« NAPAKA! Prvi teden ti bo morda še uspelo, a kaj kmalu bo prišel dan, ko bo deževalo in tek boš najverjetneje prekinili. Bolje bo, če si zadaš cilj s točno določenimi dnevi in urami, ki jih boš posvetil treningu.

Na primer: Tekel bom vsak torek in četrtek ob 19. uri ter v nedeljo ob 10. uri. V primeru dežja bom užival v dežnih kapljah, če pa me slučajno preseneti toča v velikosti nojevega jajca, imam dodatno rezerviran termin ob sobotah ob 11. uri.

Tako se dela! Uspeh garantiran! Prvi mesec bo težko, potem pa vedno lažje.

3. Poslušaj svoje telo

Zdi se enostavno, pa vendar ni. Samo pomislite kolikokrat ste že obsedeli za delovno mizo, ko vam je telo sporočalo, da potrebuje odmor. Pa ste raje spili še eno skodelice kave ter nadaljevali z delom, ki ste ga morali, tako kot vedno, nujno dokončati.

Ko smo utrujeni nam ponavadi pade koncentracija, postanemo zaspani, malce nemirni, žejni, začnemo se presedati itd. Saj vsi poznamo te občutke, kajne? Enako velja za tek. Poslušajmo svoje telo in si privoščimo odmor takrat, ko ga telo potrebuje.

4. Delaj vaje za moč!

Zadnje raziskave kažejo, da kar 90 odstotkov ljudi, starih med 30 in 45 let, preživi vsaj sedem ur na dan v sedečem položaju. Sedeč položaj za človeka ni najbolj naraven, zato ni čudno, da se ob prekomernem sedenju na našem telesu kaj hitro začnejo pojavljati takšne in drugačne degenerative spremembe. Problem sedečega položaja je predvsem neuporaba mišic trupa, ki so za vitalnost telesa ključnega pomena.

Močne in utrjene mišice trupa naše telo držijo pokonci in so jedro zdrave in pravilne drže telesa. Pri samem teku nam omogočajo, da boke lažje potiskamo navzgor in naprej ter ob tem ne čutimo pretirane obremenitve nog. Zato je pomembno, da našemu telesu vsak dan posvetimo vsaj 5 minut vadbe za krepitev stabilizatorjev trupa. Verjemite, že po treh tednih boste opazili osupljive rezultate.

5. Kvaliteta ne kvantiteta

Vsak trening naj bo ravno pravšnji. Držimo se zlatega pravila: »Bolje manj, kot preveč!« Pretiravanje se nikoli ne obrestuje prav dobro in lahko vodi do neželjenih poškodb. V primeru utrujenosti raje kakšen trening izpustimo, a ne na račun lenobe, ki nas zelo rada premami. Samokontrola in motivacija sta ključna za uspeh!

6. Tehnika teka

Pri svojem poklicu sem srečal že ogromno različnih tekačev. Mnogim sem zastavil vprašanje ali je daljši aerobni tek (počasen tek, daljši od 5 minut) naravna oblika gibanja ter ali je samoumevno, da nam je to gibanje prirojeno.

Zelo velika večina je odgovorila z DA, kar je žal narobe. Prirojena nam je tehnika hitrega teka t.i. šprinta, saj je v evoluciji služil za beg ali lov. Tehnika počasnega, daljšega teka, pa nam žal ni priprojena, saj smo si tako gibanje izmislili veliko pozneje.

Iz tega sledi, da se moramo tehnike slednjega naučiti, ki je osnova za zdravo in učinkovito vadbo.

Veliko več o pravilni tehniki teka boste izvedeli tekom samih treningov ter analizi teka, ki se jih lahko udeležite v okviru priprav na 13. Mali kraški maraton.

Blaž Kavčič, Pulz Šport
info@pulzsport.si

Objavljeno: 04.02.2013 v rubriki: NASVETI. Več iz rubrike:

Skupaj smo letos pretekli 2136,22 km Pridružite se nam

Aktivni.si strokovnjaki: Dalibor Todorovič, Mito Šinkovec, Marko Mrak, Rober Hönn in Martina Mihić.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri