Tek - uvod, tehnika, napake

Tek je ena najosnovnejših človekovih gibalnih aktivnosti. Večina športov tek vključuje v osnove gibanja. Je del skoraj vseh športnih panog in disciplin, bodisi kot del aktivnosti ali kot sredstvo za pripravo športnikov, ogrevanje . .

Vzdržljivost in vztrajnost sta v našem življenju in pri opravljanju vsakodnevnih obveznosti med najpomembnejšimi vrlinami. S tekom lahko pozitivno vplivamo na to, da zastavljene cilje dosežemo in obveznosti dobro opravimo.

Poleg tega s tekom zelo uspešno vplivamo na naše počutje in zdravje. Izboljšujemo delovanje srčno-žilnega sistema, znižujemo krvni pritisk, povečujemo pljučno kapaciteto in izgubljamo odvečno maščobo. Ker je to sorazmerno nezahtevna aktivnost, jo lahko izvaja najširši krog populacije.

Ker pa tek pomeni stres za organizem, zahteva ustrezen in sistematičen pristop, brez pretiravanja in prehitevanja. Če bomo upoštevali vse tekaške zakonitosti, smo lahko prepričani, da nam bo tek v veselje in zadovoljstvo, v nasprotnem primeru pa se lahko spremeni v pravo malo nočno moro.

Razlogi za tek

S tekom skrbimo za zdravje, ohranjamo vitko linijo in navezujemo stike. Čeprav je tek individualna športna panoga, to še ne pomeni, da ni družabna. Tek ni zahtevna aktivnost, tečemo lahko kadar koli, kjer koli, sami ali v skupini. Pri tem ne potrebujemo nobene posebne opreme, dragih rekvizitov ali objektov.

V primerjavi z drugimi aktivnostmi (npr. planinstvo, kolesarjenje, rolanje . . ) je tek disciplina, pri kateri se nam navadno ni treba daleč voziti do izhodiščne točke, lažje izbiramo varne poti in ne potrebujemo posebne zaščitne opreme.

Oprema za tek

Osnovna oprema za tek je sestavljena iz obutve, oblačila in dodatkov, ki nas ščitijo pred vremenskimi vplivi. Najpomembnejša je seveda obutev. Pri tem velja, da smo si različni, zato potrebujemo primerno športno obutev. Sreča je, da so tudi proizvajalci tekaške obutve kmalu spoznali, da je treba na trgu ponuditi raznovrstno obutev, ki jo z nekaj dodatki lahko še bolj specifično prilagodimo posamezniku.

Obutev se na prvi pogled razlikuje po obliki in vizualni podobi. Bistvene razlike pa so očem skrite in so opazne med tekom. Te so predvsem trdota, postavitev stopala, teža, oprijem, sistem blaženja, ki je lahko po celi dolžini, samo v petnem delu ali pa ga sploh ni.

Nikar se torej ne zadovoljite s prvim športnim copatom, ki vam jo bodo ponudili v trgovini. Vzemite si čas, poizkusite več modelov, naj vam izmerijo stopalo in strokovno svetujejo. Slaba obutev je namreč lahko zelo škodljiva.

Oblačila morate prilagoditi vremenskim pogojem. Naj bodo iz materialov, ki odlično dihajo in odvajajo vlago. Bombaž žal vlago zadržuje in ni najbolj priporočljiv.

Uporabljajte vsa oblačila iz sodobnih materialov (spodnje perilo, majica, hlačke . . ). Zaščita pred vremenskimi vplivi velja tako v vročem kot tudi hladnem vremenu. V prihajajočem vročem in sončnem vremenu ne pozabite predvsem na zaščitno pokrivalo, sončna očala in kremo za sončenje.

Tehnika in napake

Osnova za uspešen tek je usklajeno delo rok in nog ter pravilno dihanje. Ker pa je vsak posameznik oblikovan nekoliko drugače, ni enega samega recepta za pravilno tekaško tehniko. Navajamo splošna pravila, ki upoštevajo telesno zgradbo in so namenjena vsem tekačem.

Delo nog:

Pri delu nog sta zelo pomembni postavitev stopala in dolžina koraka. Na splošno velja, da je postavitev stopala odvisna predvsem od hitrosti teka. Pri počasnejšem teku se tal najprej dotakne peta in nato teža potuje po sredini stopala. Pri hitrem teku pa se najprej dotaknemo s prsti. Pri dotiku stopala s tlemi je treba nogo postaviti dovolj čvrsto, da se koleno ne upogne. Pomembno je, da se zavedamo tudi, da daljši korak ne omogoča učinkovitejšega teka!

Delo rok:

Glavna naloga rok je, da delujejo skladno z nogami. Usklajeno delo rok nam pomaga pri ohranjanju ravnotežja in preprečevanju prekomernega obračanja zgornjega dela telesa (ramena in medenica). Roke naj bodo v komolcu pokrčene. Gibanje se dogaja v ramenskem sklepu.

Glavne napake v tehniki:

Postavitev stopala na tla:

Pazimo predvsem, da stopala ne postavljamo na zunanji del (supinacija stopala), saj to močno povečuje možnost poškodbe (npr. zvin gležnja). Ravno tako stopala ne smemo postavljati na njegov notranji del (pretirana pronacija stopala). To lahko poruši ravnovesje v gležnju, kolenu in kolku, to lahko povzroči trajnejše poškodbe.

Dolžina koraka:

Pomembno je predvsem, da noge ne iztegujemo predaleč pred seboj, ampak stopalo postavljamo pod težišče telesa. Ključ za hitrejši in učinkovitejši tek je povečana frekvenca korakov.

Obračanje zgornjega dela telesa:

Prekomerno sukanje v ramenih in medenici ruši usklajenost teka in od vas terja dodatno energijo.

Predklanjanje trupa:

Če se med tekom nagibate naprej, se po nepotrebnem bojujete s silo gravitacije in s tem zapravljate odvečno energijo. Telo naj bo med tekom vzravnano, pogled pa, namesto v tla, usmerjen naprej.

Objavljeno: 25.06.2010 v rubriki: NASVETI. Več iz rubrike:

Skupaj smo letos pretekli 1826,22 km Pridružite se nam

Aktivni.si strokovnjaki: Dalibor Todorovič, Mito Šinkovec, Marko Mrak, Rober Hönn in Martina Mihić.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri