Bolečine pri teku

Med najpogostejše tekaške probleme zagotovo spadajo bolečine v ahilovi tetivi in kolenih.

Obremenitve pri teku so večje kot pri hoji, saj gre tudi za bistveno drugačen način gibanja. Čeprav takšno gibanje omogoča večjo hitrost, pa hkrati pomeni tudi večje obrementive in s tem večje tveganje za poškodbe.

Kako se izogniti bolečinam?

Bolečinam v kolenu in ahilovi tetivi se da v znatni meri izogniti. Ker imajo velikokrat skupni vzrok v nestabilnem stopalu, problemi s stopalom pa se prenesejo še na koleno in višje sklepe, je ustrezno delovanja stopala odlična zaščita tudi za koleno, kolke in hrbtenico.

Pri teku ločimo tri osnovne postavitve stopala:

  • na peto,
  • srednji del stopala in
  • prednji del stopala.

Večina tekačev postavlja stopalo na tla prek pete, saj zahteva najmanjšo mišično silo. Pomeni pa tudi največjo obremenitev, zato je takšna postavitev pogosto eden od vzrokov za poškodbe ahilove tetive.

Stopalo duši sile na dva načina

Prvi je, da prepreči dotik pete ob podlago. To pomeni, da mora biti prvi kontakt narejen s prednjim ali vsaj srednjim delom stopala.

Iztegovalke gležnja (plantarnifleksorji) takrat z raztezanjem (ekscentrična kontrakcija) nasprotujejo sili reakcije podlage in preprečujejo udarec pete ob podlago.

Ko je peta enkrat na tleh, se vklopi drugi mehanizem, to je vrtenje stopala navznoter (pronacija). Približno 12 stopinj je tista amplituda, ko vrtenje ne povzroča negativnih posledic. Ko pride do večje amplitude, se začne veriga dogodkov, ki vodijo k bolečinam v ahilovi tetivi in kolenu ter preostalih sklepih.

Preveliko obračanje stopala, pravzaprav petnice, povzroči neenakomerno obremenitev ahilove tetive, saj se večina sile prenaša le po vlaknih na notranjem (medialnem) delu tetive. Zato v tem delu prihaja do preobremenitev in poškodb tetivnih vlaken.

Udarec s peto povzroči obračanje petnice in stopala v še večji meri. Pronacija stopala zavrti navznoter tudi golen, kar povzroči zamik sklepnih površin v kolenu. Tipična posledica je bolečina na prednjem zunanjem delu kolena. Povečane sile reakcije podlage obremenjujejo tudi sklep med pogačico in kolenom, prirastišče pogačičnega ligamenta itd.

Rešitev je stabilno stopalo!

Kaj storiti za bolj stabilno stopalo? Več o tem v prispevku Obremnitve pri teku.

Objavljeno: 12.08.2014 v rubriki: NASVETI. Več iz rubrike:

Skupaj smo letos pretekli 2454,95 km Pridružite se nam

Aktivni.si strokovnjaki: Dalibor Todorovič, Mito Šinkovec, Marko Mrak, Rober Hönn in Martina Mihić.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri