Psihologija za tekače: Ko ne morem več. Utrujenost in naše misli.

Predvsem začetnikom teka in občasno tudi treniranim tekačem se med tekom lahko zgodi, da začnejo loviti zrak, imajo občutek, kot da jih noge ne ubogajo, da so mehke kot kuhani špageti. Vsi omenjeni simptomi nakazujejo tekaču, da postaja utrujen.

Sama fiziološka utrujenost je mogoča, vendar je treba vedeti, da je večina naše utrujenosti v naših glavah. Raziskovalci psihologije teka in tekaški trenerji opozarjajo na to, da so občutki utrujenosti med tekom (če seveda nismo pretekli pretirane dolžine) mentalne narave. Gre predvsem za subjektiven občutek utrujenosti.

Na začetku je vzdržljivostni tek povezan s pojavom neugodnih občutij, subjektivnih težav in ne nazadnje tudi z občutki bolečine, ki so posledica intenzivnih fizioloških sprememb v telesu med tekom. Utrujenost med tekom je tako skoraj neizogibna. Lahko rečemo, da sta utrujenost in zasoplost sestavna dela teka. Utrujenost med tekom v prvi vrsti opozarja tekača, da žene telo v območje tako močne telesne aktivnosti, da lahko telesu povzroči škodo. Je signal, da tekačevo telo ni v stanju homeostaze.

Takšna funkcija utrujenosti je seveda nujna in dobra, da telo ščiti pred poškodbami. Pri tekačih začetnikih pa se utrujenost pojavlja hitro in ima zelo demotivacijski vpliv na posameznika. Vendar naj se tekač začetnik vpraša, ali bi nam bil tek, če bi bil lahek, sploh v izziv? Kaj bi sploh bilo bistvo teka brez utrujenosti in zasoplosti?

Spremenite svoj pogled na utrujenost!

Večina tekačeve utrujenost dojema kot nekaj slabega, kot veliko pošast, ki jih spremlja in jim otežuje tek. Za ignoriranje oziroma zmanjševanje občutka utrujenosti si lahko pomagamo tako, da spremenimo svoj pogled na utrujenost.

Utrujenost sil predstavljamo kot dobrega prijatelja, ki nas redno spremlja pri teku. Zakaj je utrujenost naš dober tekaški prijatelj? Vemo, da naše misli vplivajo na čustva in na vedenje. Če torej tekač med tekom razmišlja, kako zelo utrujen je in kako res ne zmore več, bo hitro odnehal. Glavni razlog utrujenosti pa ni nujno dejanska fizična utrujenost, temveč tekačeva miselna stanja. Zato je pomembno, da je tekač na svoje negativne in nefunkcionalne misli pozoren, in ko jih spozna, naj jih poskuša nadomestiti s pozitivnimi in bolj funkcionalnimi mislili.

Samo mišično in metabolno utrujenost bomo s postopnim in rednim treningom teka znižali, saj v trenažnem procesu treninga izboljšamo telesno kondicijo in povišamo telesno rezistenco na tek. Mentalno utrujenost pa poskušamo nadzorovati z nadzorovanjem in preoblikovanjem misli med in pred tekom ter po njem.

 Eva Kovač; Sirius AM psihološko svetovanje

 Psihologija za tekače: Zakaj ravno tek?

Objavljeno: 12.06.2012 v rubriki: PSIHOLOGIJA ZA TEKAČE. Več iz rubrike:

Skupaj smo letos pretekli 2449,95 km Pridružite se nam

Aktivni.si strokovnjaki: Dalibor Todorovič, Mito Šinkovec, Marko Mrak, Rober Hönn in Martina Mihić.

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljno uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri

Na spletnih straneh Adria Media Ljubljana uporabljamo piškotke z namenom zagotavljanja spletne storitve, oglasnih sistemov in funkcionalnosti, ki jih brez njih ne bi mogli nuditi.

Z nadaljnjo uporabo spletnih mest soglašate z uporabo piškotkov.
Če piškotkov ne želite, jih lahko onemogočite v nastavitvah

zapri